|
|
نوشته شده در دو شنبه 24 بهمن 1390
بازدید : 1812
نویسنده : MR ARC
|
|
با نورپردازی پلهای رودخانه کارون در اهواز، این روزها نمای این رودخانه از زیبایی مناسبی برخوردار شده و مردم از اینکه رودخانه کارون بعد از سالها می تواند الهام بخش زیبایی در شهر باشد خوشحال هستند.
به گزارش خبرنگار مهر از اهواز، واقعیت این است که به علت هشت سال جنگ تحمیلی اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان در بخش عمران شهری و ساخت و ساز از عقب ماندگی فراوانی در مقایسه با سایر شهرها برخوردار شدند به گونه ای که هرج و مرج بصری و ساختمانی در کالبد شهری اغلب شهرهای استان خوزستان به خصوص شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان دیده می شود.
بعد از پایان جنگ نیز وضع شهرهای استان خوزستان به علت سو مدیریتهای صورت گرفته تغییر چندانی که نکرد هیچ و به علت افزایش جمعیت و گسترش ساخت و سازهای بعضا بی مجوز و بی قاعده، شهرهای استان روز به روز به سمت از هم گسیختگی پیش رفتند که البته این وضع همچنان ادامه دارد.
در کنار تمام این موارد شهرهای استان خوزستان همواره از زیبایی بی بهره بودند زیرا اصولا کسی به فکر ایجاد این کار نبود و شهرداریهای استان غالبا در فکر تامین حقوق نیروی انسانی، رنگ زدن جداول، جمع آوری زباله و رایزنی برای حفظ سمت خود بودند و دیگر مجالی برای ایجاد فضایی توام با زیبایی نبود به خصوص اینکه وجود رودخانه کارون که از وسط اغلب شهرهای استان خوزستان می گذشت نیز مورد بیتوجهی قرار گرفته بود.
نورپردازی پل روگذر پیچ استادیوم
خوشبختانه در اهواز در یک سال گذشته حرکتهای خوبی برای استفاده از ظرفیت رودخانه کارون به خصوص در بخش پلهای آن صورت گرفته و هر چند مدت خبری از اجرای پروژه زیباسازی روی این رودخانه به گوش می رسید و اکنون وضع به گونه ای است که در اغلب پلهای این رودخانه نورپردازیهای مناسبی صورت گرفته که چشم هر بیننده ای را متوجه خود می کند.
در این میان نورپردازی پل غدیر اهواز که البته نامهای دیگر همانند پل هشتم یا پل کابلی نیز دارد به طرز زیبایی در روزهای اخیر انجام شده و این پل که قرار بود در دهه فجر با حضور رئیس جمهور افتتاح شود هم اکنون با وجود عدم بهره برداری، از نورپردازی زیبایی برخوردار شده و مردم بعد از سالها که تنها اسکلتی از این پل را می دیدند اکنون نمای زیبایی از این پل را که از آن به عنوان بزرگترین پل کابلی خارومیانه یاد می شود، شاهد هستند.
این پل که طولانی ترین پل کابلی کشور و خاورمیانه محسوب می شود توسط شهرداری اهواز برای تسهیل عبور و مرور درون شهری احداث و همزمان رنگ آمیزی و نورپردازی آن نیز به پایان رسید و شهروندان اهوازی این روزها شاهد نمادی زیبا بر روی رودخانه کارون هستند.
نورپردازی پل علی ابن مهزیار به صورت آبشار
پیش بینی می شود بهره برداری و نورپردازی این پل و سایر پل های کلانشهر اهواز می تواند باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.
محور اصلی پل عظیم قوس دار و کابلی اهواز که در واقع پل هشتم اهواز است در نزدیکی هسته مرکزی شهر اهواز، در غرب رودخانه کارون و در منطقه امانیه قرار دارد. این پل دارای طول یک هزار و 14 متر طول است که به موجب وجود این ویژگی به طولانی ترین پل خاورمیانه ملقب شده است.
نورپردازی پل غدیر اهواز
این پل دارای دو رمپ گروهی شرقی و غربی به طول 372 متر، عرشه بتنی پل 325 متر، عرض کل پل 20 متر و 60 سانتی متر و عرض باند سواره رو 13 متر و 60 سانتی متر است. این پل در مراحل مختلف 30 هزار تن بتن ریزی شده است. برای نصب عرشه فلزی پل از پنج فروند جرثقیل و تجهیزات مدرن دریایی استفاده شده که رکورد بسیار بالایی را مهندسان بومی در سطح خاورمیانه برجای گذاشته اند.
مقدار کلی کابلهای نگهدارنده پل هشتم به میزان ۲۴۰ تن بوده و برنامه نصب آن در قالب ۳۲ ردیف به صورت جفت در طرفین پایه های پل اجرا شد و در هر طرف پایلون هشت ردیف کابل قرار میگیرد به طوری که در هر پایه دو کابل به عنوان نگهدارنده در نصب شد. این پروژه حدود 34 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
نورپردازی پل سفید اهواز
در همین خصوص مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز گفت: با دستور شهردار اهواز، نورپردازی پل هشتم قبل از افتتاح رسمی این پل انجام شد.
ارسلان شهنی افزود: از آنجایی که سازه این پل از نوع خاصی است، سعی کردیم در نورپردازی از رنگ سفید استفاده کنیم. چون این رنگ هم برجلوه پل در شب می افزاید و هم نمای معماری آن بر حرکت بالارونده پایه های پل و کابلها در شب را برجسته می کند.
نورپردازی پل پنجم اهواز
وی همچنین در خصوص تجهیزات نورپردازی پل هشتم تصریح کرد: برای نورپردازی پل هشتم حدود 96 عدد پروژکتور با کیفیت بالا از شرکت تکلومن خریداری شد که جزو مدرن ترین نورافکن های موجود دنیا به شمار می روند. این پروژکتورها تک لنز 600 وات با زاویه تابش متغیر از هفت تا 31 درجه و 150 متر پرتاب نورمفید هستند.
شهنی افزود: برای نورپردازی پل هشتم، 9 هزار متر کابل داخل پل به همراه دو تابلوی راه انداز و دو تابلوی فشار ضعیف در دو سوی پل نصب شده که بر این اساس نمای پل به دلیل ارتفاع از پل چهارم و پنجم، کاملا دیده می شود و انعکاس آن در رودخانه کارون باعث جلوه زیبایی در شب می شود.
نورپردازی پل غدیر اهواز
مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهرداری اهواز همچنین ادامه داد: تمرکز سازمان بر زیباسازی رودخانه کارون و نورپردازی پلهای چهارم، پنجم، هشتم و پل پیچ استادیوم است که با نورپردازی پنج تا از جزایر رودخانه کارون، امیدواریم تا عید نوروز، فضای زیبایی را برای بازدید شهروندان و میهمانان نوروزی فراهم کنیم.
شهنی گفت: عبور رودخانه کارون از مرکز شهر، پتانسیلی برای کارهایی مانند نورپردازی، آب نماهای رودخانه ای و استفاده بهینه از جزایر ایجاد کرده که موجب ارتقای کیفیت فضای ساحلی روخانه کارون حدفاصل پل هفتم تا پل پنجم و خلق شاهکار رنگ و نور در اهواز می شود.
وی گفت: پل هشتم الگوی نورپردازی است که توسط کارشناسان ایرانی صورت گرفته است
منبع : تابناک
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
پل ,
نور ,
,
:: برچسبها:
نورپردازی جالب در پلهای اهواز ,
معماری ,
نوشته شده در سه شنبه 18 بهمن 1390
بازدید : 1984
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در سه شنبه 18 بهمن 1390
بازدید : 1986
نویسنده : MR ARC
|
|
حاجیا صوفیا که به زبان یونانی به معنای حکیم مقدس است ،از مهمتریت بناهای مدهبی جهان برای ارتودکس ها است . به همین علت است که ایاصوفیا در زمره اولین مکان هایی قرار داردکه یونانیان هنگام ورود به استانبول از آن دیدن می کنند. ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نامهای ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) ماموریت یافتند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشیها و نگارگریهای داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند.در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحههایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. این لوحهها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری که به خط ابراهیم افندی نوشته شده بود، جایگزین گردید. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی ماندهاست. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر میباشد که بوسیله ۴۰ پشتبند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شدهاست ،که حتما تحت تاثیر زیبایی آن قرار خواهید گرفت.
منبع: ویکیپدیا
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
بناهاي سنتي ,
مسجد و اماکن مذهبی ,
,
:: برچسبها:
مسجد و کلیسای ایاصوفی ,
معماریا ,
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 2148
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 1906
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در دو شنبه 3 بهمن 1390
بازدید : 3618
نویسنده : MR ARC
|
|
Khorsand Office Block, Tehran by Arsh Design Group
Iranian architects Arsh Studio design the Checker Box Office Complex
All images, graphics and information courtesy of Arsh Design Group; © by Arsh Design Group; See detailed credits at the end of this post
Arsh Design Group have provided us with this material on one of their current projects in Tehran. We share it with you on desMena:
Concepts behind the design of Checker Box Office Complex
City of Tehran is an absurd constructed landscape. Here, the conventional typology for achieving high density which is that of towers, is replaced by a completely different spatial strategy whereas density is achieved through massive deployment of a mid-rise building type; which is that of four to five storey pilottee apartment buildings.
The dominance of this type has yielded a some what absurd urban morphology whereas the exterior manifestation of the apartment buildings from a street point of view are limited to a single two-dimensional façade. Further more, due to particular dynamics of real state market whereas the price of land in Tehran has reached unbelievable milestone, the investors demand architects to design for a spatial scenario whereas maximum allowed envelope is built to maximize the profit return of the investment.
The spatial ramifications of above mentioned morphology on one hand and the dynamics of the real state market on the other hand intensifies the importance of the façade design in the over all process of conception, development and implementation of buildings since [over]investment on this single façade is the way to make the building standout in its context as unique and for that matter architecturally attractive. Under such circumstances, the architect does not have that much of maneuver in volumetric composition and what is left at the end of the day for the architect is basically the main façade of the building with the maximum depth of 20 to 40 centimeters to be actually designed. So, for every project the concern is how can we design this envelope, or façade in a way that the project stands out instead of fitting in, in its immediate context?
design strategies
(1) building the maximum allowed building envelop into sellable inhabitable space.
(2) providing design based variations that allow the building to stand out as a unique piece of engineering and artistic intervention in its spatial context,
(3) making sure that the adopted design strategies in spatial composition, proposed construction techniques and technologies and choice of materials are not compromising the financial reasonability/feasibility of the investment as a whole.
With the above mentioned goals in mind the design strategies that have been incorporated in conception and development of the architectural scheme are as follows:
• Considering the exterior architectural surface or façade as a micro-section that needs to be architecturally developed as opposed to graphically composed
• Conceptualizing the architectural façade as an activated or animated Surface
• Conceptualizing the façade as a neutral yet animated surface that stands in contrast to the humdrum of adjacent urban facades each striving to stand out with some what an exhibitionist attitude
• Innovative construction techniques combined with choice of cheap materials
Architects: Pantea Eslami, Rambod Ilkhani, Alireza Sherafati,Nashid Nabian,Sohail Qandili
Client : Abolghasem Nabian & associates
Structure: Behnam Nateghi
Electrical: Ali Piltan
Mechanical: Ali Ghanizadeh
Construction: Omran Kavir Company
Start Date: 2007
Completion Date: 2009
Total build area: 1400 m2
Photo: Arsh Design Group
Film: Dayereh Studio
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
مسكوني هاي عصر جدید ,
دیزاین ,
دیزاین داخلی ,
,
:: برچسبها:
Khorsand Office Block ,
معماری ,
architect ,
نوشته شده در شنبه 26 شهريور 1390
بازدید : 2671
نویسنده : MR ARC
|
|
مکان: بیمارستان نمازی - شیراز
طراحی و اجرا: گروه معماری کانسپت
سال طراحی: خرداد 1390
کارفرما: بیمارستان نمازی
زیربنا: 940 متر مربع
کاربری: فرهنگی – مذهبی
مسئول طراحی پروژه: سمانه متقی پیشه
همکار طراحی: اشکان قشقایی
سه بعدی: روح اله قادری
طراح و محاسب سازه: ایمان فروزش فر
محدودیت ها:
1- محصور بودن سایت به وسیله درختان کهن سال
2- زیر بنای درخواستی زیاد کارفرما نسبت به مساحت سایت
با توجه به عملکرد این بنا، یک مکعب سفید رنگ به عنوان حجم اصلی در نظر گرفته شد که با توجه به جهت قبله 45 درجه به سمت جنوب غربی چرخیده است.
برای تقویت جهت چرخش این حجم به سمت قبله، رواقی به رنگ تیره در جهت شمالی - جنوبی آن را احاطه کرده که این رواق پاسخگوی نیازهایی چون: سرپوشیده کردن ورودی های بنا، ایجاد فضای نیمه باز پیش ورودی، سرپوشیده کردن مسیر دسترسی نمازگزاران از سمت مسجد به وضوخانه و ایجاد فضایی جهت برگزاری مراسم در مواقع نیاز می باشد.
در فضای باز میان حجم ساختمان و رواق که حاصل چرخش مکعب به سمت قبله می باشد، مناره های مسجد جانمایی شده اند.
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
مسجد و اماکن مذهبی ,
,
:: برچسبها:
مسجد بیمارستان نمازی ,
معماري ,
نوشته شده در شنبه 26 شهريور 1390
بازدید : 2003
نویسنده : MR ARC
|
|
پلاژ بانوان کیش توسط +شرکت مهندسین مشاور آتک و به سفارش شركت عمران و خدمات شهری كیش در جزیره کیش طراحی و اجرا شده است.عملیات طراحی در سال 1383 آغاز شده است.این پروژه در فضایی با زیربنای کل 14000 متر مربع تعبیه شده است.
پروژه کلوب بانوان کیش در شهر کیش در کنار اسکله ای نیم دایره شکل در داخل دریا و در ساحل جانمائی شده است
این ساختمان با ایده ی اصلی که بر اساس محدودیت دید به داخل محدوده ی پلاژ از اطراف برای بانوان طراحی شده است و در اصل سایه بانی است که بصورت سطحی شیب دار بر پلانی نیم دایره که تمام کننده ی اسکله موجود است بر سازه ای فلزی دارای سطح پوشش 5/42 متر و ارتفاع 18 متر که هر 22/5 متر تکرار میشود و با سازه ی سبک فلزی پوسته را ایجاد کرده و کاربری های خدماتی و رفاهی شامل استخر و سالنهای ورزشی ، سالنهای مد و آرایشگاه در زیر این پوسته با سازه ای جانمائی شده است و ساحلی را در حدود 20 هزار متر مربع در محدوده ی پوششی سقف ایجاد کرده است که استفاده از این فضا را برای بانوان به صورت آزاد امکان پذیر کرده است
در حال حاضر با تغییراتی که توسط مشاور دیگری انجام شده ، طرح در حال اجراست و آتک مدیریت طرح را به عهده دارد .
معماري نيوز
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
تفريحي و ورزشي ,
,
:: برچسبها:
پلاژ بانوان کیش ,
معماري ,
نوشته شده در یک شنبه 19 تير 1390
بازدید : 2089
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در جمعه 9 ارديبهشت 1390
بازدید : 2068
نویسنده : MR ARC
|
|
نور وسیله جداسازی نمازگزاران زن و مرد
گروه معماری ZEST که در بارسلونا مستقر است، اخیراً تصاویری را از طرح خود منتشر کرده است که در مسابقه ای برای ساخت مسجدی در دبی برگزیده شده است. این مسجد با مفهوم « شکافت زمین» دسترسی مشترکی برای آقایان و بانوان نمازگزار به شبستان فراهم می کند که بوسیله نور مجزا سازی معنوی آقایان و بانوان اتفاق می افتد.
شبستان در این مسجد برای آقایان و بانوان مشترک است و فضایی را فراهم آورده است که ضمن جداسازی نمازگراران از یکدیگر، نمازگزاران زن و مرد عبادت در کنار همدیگر و در یک فضای مشترک را تجربه می کنند.
در شبستان با شکافی که در گنبد مسجد ایجاد شده است، نور خورشید در هنگام نماز ظهر تنها وسیله جداسازی خانم ها از آقایان است. در شب این اتفاق با نور مصنوعی رخ می دهد.
برگرفته از وبلاگ : iwan.mihanblog.com
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
مسجد و اماکن مذهبی ,
,
:: برچسبها:
مسجد « پرتوی نور» در دبی ,
معماری ,
نوشته شده در یک شنبه 4 ارديبهشت 1390
بازدید : 1716
نویسنده : MR ARC
|
|
طراحی آسمانخراشها، به لحاظ ایجاد فرم¬های سازه ای، از پیچیدگی های خاصی برخوردار است. این موضوع از یك سو به وجود تخصص¬های متعدد ـ و اغلب متعارض ـ درگیر در طراحی این ساختمانها برمیگردد و از سوی دیگر هرچه ساختمان بلندتر میشود، شدت نیروهای طبیعی جاذبه، باد و زلزله افزایش مییابد. در نتیجه، تدابیر سازهای برای مقابله با این نیروها به جنبه مهمی در طراحی ساختمانهای بلند تبدیل میشود. همین امر فرم ساختمانهای بلند را تا حد نسبتا زیادی از نحوه طراحی سازه آنها متاثر میسازد.
آسمانخراشها با اینكه در اقصینقاط جهان با شكوه و زیبایی خاصی سربرافراشتهاند، اما در عین حال با مخاطرات زیادی نیز روبهرو هستند. لیکن با وجود احتمال روبهرو بودن با چنین خطراتی، معماران همچنان به طراحی ساختمانهای بلند و بلندتر ادامه میدهند و این کار به مسابقهای برای تسخیر آسمان و كسب عنوان بلندترین ساختمان جهان تبدیل شده است.
در نگاهی كلی به معماری معاصر جهان، میتوان به نمونه های بی¬نظیری از آسمانخراشها دست یافت. این آسمانخراشهای عظیم با هر انگیزه و در پاسخ به هر نیازی که ساخته شدهاند، متکی بر پیشرفتهای تکنولوژی هستند. «برجهای دوقلوی پتروناس» (Petronas Towers) در کوالالامپور، یكی از شاخصترین نمونههای آسمان خراشها در عصر حاضر بهشمار میروند كه طی سالهای 1992 تا 1998، در مركز ناحیه اقتصادی شهر توسط معمار مشهور، «سزار پلی» (Cesar Pelli) طراحی و ساخته شدهاند. این برجها كه بهعنوان یك نشانه شهری، سمبل معماری معاصر مالزی نیز به شمار میروند و از جمله طرحهای شاخص در زمینه استفاده از تكنولوژی هستند، جایزه معماری آقاخان را در سال 2004 نصیب خود
برجهای پتروناس كه سازههای شگفتآور و عظیمی از شیشه و آهن هستند، با 88 طبقه و منارههایی به بلندی 30 متر، تجسمی عینی از رویاهای معمار، سزار پلی میباشند. کاربرد 26 هزار تن آهن در اسکلت فلزی این برجها، دو نمونه بینظیر از بزرگترین سازههای فلزی تاریخ را به نمایش گذاشته است. پیریزی برج¬های پتروناس به صورت گسترده، در مساحتی بیش از 5/1 هکتار و حجمی معادل 70 هزار تن بتن، كه 3 روز متوالی، 24 ساعته ادامه داشت، بزرگ ترین پی ریزی یکباره ای میباشد كه تا به آن تاريخ انجام گرفته است. اما این پی عظیم، به تنهایی قادر به تامین مقاومت ساختمان در طول یک زلزله عظیم نخواهد بود. ازاینرو در برج¬های دوقلوی پتروناس 14 دمپر (Damper) نصب شده است. این وسیله که در خرپاهای مورب سازه فلزی نصب میگردد، لرزش ساختمان را در طول زلزله کاهش میدهد و درست مانند یک کمک فنر اتومبیل عمل می¬کند. یک آسمانخراش با دمپر میتواند 3 برابر یک آسمان خراش معمولی، انرژی تولید شده توسط زلزله را جذب کند. هرچه زلزله طولانیتر باشد، دمپر میتواند موثرتر باشد و با هر موج زلزله، انرژی بیشتری جذب کند.
هنگام برخورد باد با یک برج، ساختمان مانند بادبان قایق عمل میکند. برای اینکه ساختمان بتواند نیروی باد را تحمل کند، باید به قدری انعطافپذیر باشد که بتواند مقداری از نیروی باد را جذب کند و در عین حال به اندازه کافی مستحکم باشد تا آسیبی نبیند.
برجهای دوقلو با ارتفاع تقریبی 460 متر، بگونهای طراحی شده¬اند که بتوانند بادهای ویرانکنندهای را که در فصل تایفون میوزند، تحمل کنند. این تندبادها که به سرعتی بالای 140 کیلومتر در ساعت نیز میرسند، طراحی هرنوع آسمانخراشی را در این منطقه با مشكلات متعدد مواجه میكند. سزار پلی دارای دیدگاهی بود كه به رفع این مشكل كمك میكرد: «ما پیشنهاد كردهایم بین دو برج (در طبقات 41 و 42) یك پل ارتباطی باشد، این پل با تكیهگاههای خود، دروازهای به سوی آسمان میسازد.» اما دیدگاه معماری پلی با شرایط فیزیکی برجها مغایرت پیدا کرد؛ زیرا میبایست خود را با حركتهای مختلف هر كدام از دو برج مطابقت دهد كه در این حالت انعطافپذیری مستقل هر برج، بهعلت اتصال به یك پل مشترك، عملا غیرممكن میگردد. خطر واقعی زمانی است که بادهای چرخان همزمان از زوایای مختلف به برجهای دوقلو برخورد کنند و برجها در جهات مختلف خم شوند، در این هنگام، این پل 900 تنی جدا خواهد شد و از ارتفاع 182 متری به پیاده¬رو شلوغ پایین سقوط خواهد کرد.
برای حل این مشکل خاص طراحی، مهندسین وسیلهای را از فن آوری زلزله قرض گرفتند، «دمپر». در حقیقت دوپایه استوانهای پل كه 35 متر طول و هرکدام 60 تن وزن دارند، دمپرهای عظیمی هستند که در هنگام خم شدن و تکان خوردن هر ساختمان کشیده شده و به جای خود باز میگردند. برای پیشگیری از شکسته شدن پل، هنگام خم شدن برجها در جهات مختلف، پایههای تکیه گاه، به جای اتصال مستقیم به پل و برجها، به صفحههایی گردان وصل میشوند که میتوانند حداقل 45 درجه در هر جهت بچرخند. به این ترتیب پایههای دمپر، چرخش و پیچش را جذب میکنند، در حالیکه سیستم تکیهگاه داخلی پل بدون حرکت باقی میماند.
ساختار پيچيده برجهای دوقلوی پتروناس، نمونه ای از تلاش و همكاری تنگاتنگ معماران و مهندسان سازه در تحقق بخشیدن به رویای تسخیر آسمان محسوب میشود. مسلماً با پیشرفت تکنولوژی، رویای ساخت آسمانخراشهایی جامه عمل به خود خواهد پوشید كه حتی در تصور بشر كنونی نیز نمیگنجد. شاید بتوان گفت چالش آینده، خلق ساختمانهای بلندتری باشد که در عین برخورداری از تكنولوژی پیشرفته، هم زیبا و باوقار باشند و هم به قصد خدمت به مردم و ارتقاء محیط شهری ساخته شده باشند. برای حل این مشکل خاص طراحی، مهندسین وسیلهای را از فن آوری زلزله قرض گرفتند، «دمپر». در حقیقت دوپایه استوانهای پل كه 35 متر طول و هرکدام 60 تن وزن دارند، دمپرهای عظیمی هستند که در هنگام خم شدن و تکان خوردن هر ساختمان کشیده شده و به جای خود باز میگردند. برای پیشگیری از شکسته شدن پل، هنگام خم شدن برجها در جهات مختلف، پایههای تکیه گاه، به جای اتصال مستقیم به پل و برجها، به صفحههایی گردان وصل میشوند که میتوانند حداقل 45 درجه در هر جهت بچرخند. به این ترتیب پایههای دمپر، چرخش و پیچش را جذب میکنند، در حالیکه سیستم تکیهگاه داخلی پل بدون حرکت باقی میماند. ساختار پيچيده برجهای دوقلوی پتروناس، نمونه ای از تلاش و همكاری تنگاتنگ معماران و مهندسان سازه در تحقق بخشیدن به رویای تسخیر آسمان محسوب میشود. مسلماً با پیشرفت تکنولوژی، رویای ساخت آسمانخراشهایی جامه عمل به خود خواهد پوشید كه حتی در تصور بشر كنونی نیز نمیگنجد. شاید بتوان گفت چالش آینده، خلق ساختمانهای بلندتری باشد که در عین برخورداری از تكنولوژی پیشرفته، هم زیبا و باوقار باشند و هم به قصد خدمت به مردم و ارتقاء محیط شهری ساخته شده باشند.
برج¬های پتروناس، فصلنامه معماری و شهرسازی، شماره 78 -79، پاییز و زمستان 1383.
ـ فصلنامه معماری ایران (موضوع ویژه برج و شهر و آینده برج)، شماره 10 و 11، پاییز و زمستان 1381.
ـ فیلم آسمان¬خراش¬ها، تهیه شده توسط مهندسین مشاور یکان.
ـ مسائل اساسی بلندمرتبه¬سازی برگزیده از آخرین چاپ کتاب ولفگانگ شولر و مقالات چهارمین کنفرانس جهانی ساختمان¬های بلند، گروه مترجمان، 1375، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
,
:: برچسبها:
تکنولوژی ساخت برجهای پتروناس ,
معماری ,
نوشته شده در 11 شهريور 1389
بازدید : 2080
نویسنده : MR ARC
|
|
شهر مل مو در کشور سوئد از جمله شهرهایی است که برنامه های توسعه بسیار دقیقی در آن اجرا شده است. به طوری که پس از بررسی های فراوان و دقیقی که به وسیله معماران و شهرسازان اروپایی صورت گرفت، برج Turning Torso (دومین برج بلند قاره اروپا) توسط «سانتیاگو کالاتروا» معمار برجسته اسپانیایی طراحی شد و ساخت آن پس از سه سال در اواخر سال ۲۰۰۵ میلادی به پایان رسید.
با آغاز پروژه ساخت برج ۵۵ طبقه TurningTorso، سوئدی ها به ویژه مردم شهر مل مو بی صبرانه منتظر افتتاح و آغاز به کار این برج ۱۹۵ متری بودند. این برج بلندترین ساختمان مسکونی کشور سوئد است که در راستای طرحWest Harbour سوئد ساخته شد. این برج با الهام از حرکات طبیعی بدن انسان توسط کالاتروا، ابتدا در قالب یک مجسمه سنگی و سپس در قالب یک معماری hi-tech (تکنولوژی سطح بالا) طراحی شد و اکنون نیز همخوانی کاملی با بافت جدید اطراف خود دارد.
سانتیاگو کالاتروا نقاش، مجسمه ساز و مهندس معمار زبردستی در طراحی ساختمان است که دوراندیشی او در پیش بینی سیستم سازه برج ها، مهمترین عامل موفقیت او است.
این برج از ۹ مکعب ۵ طبقه تشکیل شد که این ۹ مکعب با نود درجه چرخش،نمای منحصر به فردی را ایجاد کرده است. مکعب اول و دوم مخصوص دفاتر اداری- تجاری و بقیه مکعب ها مخصوص واحدهای مسکونی است که البته سالن های ورزشی، استخر، جکوزی و تالارهای پذیرایی هم جزء آنها است. طرح استثنایی این برج تاکنون دو جایزه ویژه بهترین طرح معماری برج های مسکونی و یک جایزه بهترین طرح سازه بتنی را تصاحب کرده است. از آنجایی که این برج یکی از ساختمان های معروف جهان است، می بایست امکانات رفاهی مناسبی را هم در اختیار ساکنان خود قرار دهد؛ چرا که اجاره ۵ هزار یورو به ازای هر متر مربع یک واحد مسکونی یا تجاری این برج امکانات خاصی را هم می طلبد.
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
آسمان خراش ,
,
:: برچسبها:
معمار ,
معماری ,
|
|
|