پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دانلود کتاب زیبایی شناسی در معماری
نوشته شده در چهار شنبه 26 مهر 1391
بازدید : 4040
نویسنده : MR ARC

 

» مقدمه – مبانی ادراک

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۹٫۵۲ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل اول  – فرهنگ و سبک

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۷٫۹۹ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل دوم  – زیبایی شناختی و زیبایی

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۶٫۹۶ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل سوم  – محیط و مکان

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۱۰٫۹ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل چهارم – فضا

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۱۶٫۲ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل پنجم – فرم یا صورت

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۱۴٫۱ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل ششم – هماهنگی

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۷٫۵۱ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل هفتم – زمان و مسیر

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۱۱ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل هشتم – نور و رنگ

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۹٫۷۰ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل نهم – علائم

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۸٫۳۱ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

» فصل دهم – جزو کل

»  پسورد : www.sainar.net

»  لینک مستقیم

»  لینک غیر مستقیم

» حجم : ۱۱٫۱ مگابایت

»  منبع : وب سایت تخصصی معماری ساینار –www.sainar.net

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

 


:: موضوعات مرتبط: دانلود كتاب , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب زیبایی شناسی در معماری , معماری , معمار ,



هبیتات 67
نوشته شده در سه شنبه 18 مهر 1391
بازدید : 4473
نویسنده : MR ARC
مـنـــــــبـع : http://www.habitat67.com
 
 
 

 

معمار کانادایی، موشه سَــفدی، در سال 1967، مجمتع مسکونی ای از نظر فرمی و حجمی تجربی و تقریبا غریبی را بر اساس ترکیبی غیرمترقبه از واحدهای مدولار بتنی، برای نمایشگاه جهانی مونترال، طراحی کرد و ساخت. سـَــفدی در این مجموعه که هبیتات 67 نام گرفت، تلاش کرد، به تعریف جدیدی از زیستِ شهری، مجتمع های مسکونی ارزان قیمت و خلق کامیونتی یا باهمادی خودمختار و خودبنیاد، مشتمل بر واحدهای اموزشی و تجاری دست یابد. تمام واحدها بر اساس قطعات پیش ساخته ی مقوم در محل شکل گرفتند، هر کدام از ان ها، از بام باغی بهره می بردند که عملا سقف واحد پایین دستی شان بود.

سـَـفدی بریده از ره یافت هایِ حومه شهریِ توسعه ی بافت شهری، به دنبال خلق گونه ی نوینی از سکنای درون شهری بود که بتواند به تراکم بالای انسانی در مقیاسی محدود پاسخ دهد و در عین حال برای تمام ساکنین حوزه خصوصی ای فراهم اورد. مجموعه برای 1000 واحد مسکونی پیش بینی شده بود تا حین برگزاری نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان مهم باشد، متاسفانه پروژه به 158 واحد تقلیل یافت و مدرسه و واحدهای تجاری ان نیز حذف شدند، فرایند ساخت در سال 1966 اغاز شد و خیلی زود 354 بلوک بتنی بر در مارک دورین کوئِی بر کناره ی رودخانه سنت لورنس همچون رشته کوهی بالا رفت، 15 گونه متفاوت مسکن برای خانوارهایی با بعدهای متفاوت و خلق کامیونتی های متنوع توسط سـَــفدی طراحی شد.

سفدی با این ایده که هزینه ساخت مجموعه را پایین بیاورد، نقشه ای برای تولید انبوه بلوک های بتنی در خود سایت تحریر کرد. او نهایتا به الگوی پیش سازی رسید و در یک شبه جزیره نزدیک سایت کارخانه ای برای ساخت واحد های مسمونی طراحی کرد. هر چهار قالب بزرگ یک واحد استاندارد ایجاد می کرد. یک مش فولادی تقویت شده به یکباره درون قالب ها فرو می رفت و بتن دورادور ان را فرامی گرفت، پس از انکه واحد بتنی تکمیل می شد، از قالب بیرون می امد و به خط تولید دیگری منتقل می شد که در ان کف پوش های چوبی به مجموعه اضافه می شدند و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی نیز در مجموعه جانمایی می گردیدند. پنجره ها و پوسته های عایق در گام بعد نسب می شدند و حمام پیش ساخته و اشپزخانه مدول شده مجموعه نیز در گام بعد در بنا جانمایی می شدند، نهایتا هر واحد با کرین به جای از پیش تعریف شده خود منتقل می گردید.

از منظر فرمی، مکعب در قامت حجم مبنای پروژه نماد مقوم بودن، حقیقت، کمال اخلاقی و اندیشه تمدنی ماست، کلیت مجموعه در قامت یک حجمِ پیکره وار عظیم الجثه، پیاده راه های هوایی را همچون تراس های شهری معلق به یک دیگر متصل می کند و نقشی از تبلور فضایی را رقم می زند، در عین حال تبلور فضای منفی و آسانسورهای بزرگ مقیاس رویه ی دیگری از تجربه انسانی را پیش روی مخاطب قرار می دهد تا مجموعه پلی باشد میان واقعیت و خیال.

متاسفانه هبیتات 67 برخلاف پیش بینی سفدی به هیچ وجه از نظر هزینه یهینه نبود، هزینه ساخت مجموعه به رقمی حدود 22195920 دلار بالغ شد، یعنی برای هر واحد تقریبا 140000 دلار، جدا از این مجموعه عملا جذب شهر نگردید، چرا که فاصله اش از مرکز مونترال زیاد بود، اما نهایتا پروژه هنوز یکی از نمونه های موفق پیش سازی در مقیاس کلان است و الگوی ساخت و ساز صنعتی و کارخانه ای سفدی همچنان یکی از بهترین و شاخص ترین نمونه ها برای تمامی ان هایی است که تلاش دارند در مقیاس وسیع دست به ایده ال سازی بزنند.

 

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: هبیتات 67 , معماری , معمار , habitat67 ,



Rubiks Cube for blind People
نوشته شده در جمعه 7 مهر 1391
بازدید : 2281
نویسنده : MR ARC

 

 

 

 

 

http://mydesignstories.com


:: موضوعات مرتبط: تصاویر , خلاقیت , ,
:: برچسب‌ها: روبیک برای نابینا , architect , معماری , معمار ,



The World Architecture Festival Awards 2012
نوشته شده در جمعه 7 مهر 1391
بازدید : 2584
نویسنده : MR ARC

 

A house that looks like a cloud, the world’s tallest tower, and a honeycombed ski resort in Iran are among the 300 projects that have been shortlisted for the 2012 World Architecture Festival Awards – the world’s biggest architectural awards programme.
Cloud House, McBride Charles Ryan, Fitzroy North, Australia
Picture: World Architecture Festival 2012

 

This year’s festival is being held in Singapore for the first time, prompting in a big increase in entries from Asia and Australasia, particularly Australia and Singapore, but also from China, India and Japan. Now in its fifth year, the WAF Awards have attracted more than 500 entries from almost 50 countries. This year’s entries have come from as far south as New Zealand to as far north as Norway, with projects in countries including Angola, Azerbaijan, Equatorial Guinea and Brunei alongside entries from USA, UK and Scandinavia, which all have significant presence on the shortlist.
Barin ski resort, RYRA Studio, Iran
Picture: World Architecture Festival 2012

 

The World Architecture Festival will take place in Singapore from 3 – 5 October, and will include conference sessions, seminars and an exhibition featuring all the awards entries.
Gardens by the Bay, Grant Associates, Singapore
Picture: World Architecture Festival 2012

 

iGuzzini Illuminazione Iberica Headquarters, Josep Miàs, Spain
Picture: World Architecture Festival 2012

 

Soweto Theatre, Afritects, South Africa
Picture: World Architecture Festival 2012

 

Reflections at Keppel Bay, Studio Daniel Libeskind and DCA Architects PTE LTD, Singapore
Picture: World Architecture Festival 2012

 

Busan Cinema Centre, COOP HIMMELB(L)AU Wolf D. Prix & Partner ZT GmbH, South Korea
Picture: World Architecture Festival 2012

 

Wuxi Grand Theatre, PES-Architects, China
Picture: Jussi Tiainen/World Architecture Festival 2012

 

P House, Czarl Architects, Singapore
Picture: World Architecture Festival 2012

 

Vanke Triple V Gallery, Ministry of Design Pte Ltd, China
Picture: World Architecture Festival 2012

 

Soundforms, BFLS, United Kingdom
Picture: World Architecture Festival 2012

 

Tokyo Skytree, Mr Shigeru Yoshino & Nikken Sekkei Ltd, Tokyo, Japan
Picture: World Architecture Festival 2012

 

‘A Holiday Home on Easter Island’ – conversion of a fish farm pumping station, Zaigas Gailes Birojs, Kaltene, Latvia

http://mydesignstories.com/



:: موضوعات مرتبط: مسابقات معماری , ,
:: برچسب‌ها: The World Architecture Festival Awards 2012 , معماری , معمار , architecture , architect ,



تصاویر: نامزدهای جایزه معماری 2012
نوشته شده در جمعه 7 مهر 1391
بازدید : 2407
نویسنده : MR ARC

یا جایزه جهانی معماری پنج دوره است که در سرتاسر دنیا برگزار می شود. این دوره از این رقابت ها در سنگاپور و با شرکت بیش از پانصد شرکت کننده در حال برگزاری است و عناوین برگزیده این دوره در وب سایت این مسابقات معرفی شده است. حضور اثر برگزیده ای از کشورمان از موضوعات جالب این دوره می باشد.

باغ خلیج، گروه همکاران گرنت، سنگاپور
Picture: World Architecture Festival 2012
باغ خلیج، گروه همکاران گرنت، سنگاپور Picture: World Architecture Festival 2012
گالری سه بعدی
گالری سه بعدی "وی"، Ministry of Design Pte Ltd، چین Picture: World Architecture Festival 2012
Czarl Architects، سنگاپور
Picture: World Architecture Festival 2012
Czarl Architects، سنگاپور Picture: World Architecture Festival 2012
تئاتر بزرگ Wuxi، PES-Architects، چین
Picture: World Architecture Festival 2012
تئاتر بزرگ Wuxi، PES-Architects، چین Picture: World Architecture Festival 2012
مرکز سینمایی بوسان، استودیو ولف، کره جنوبی
Picture: World Architecture Festival 2012
مرکز سینمایی بوسان، استودیو ولف، کره جنوبی Picture: World Architecture Festival 2012
برج های خلیج کیپل، استودیو دانیل لیبز کیند، سنگاپور
Picture: World Architecture Festival 2012
برج های خلیج کیپل، استودیو دانیل لیبز کیند، سنگاپور Picture: World Architecture Festival 2012
تئاتر سوتو، Afritects، آفریقای جنوبی
Picture: World Architecture Festival 2012
تئاتر سوتو، Afritects، آفریقای جنوبی Picture: World Architecture Festival 2012
تئاتر سوتو، Afritects، آفریقای جنوبی
Picture: World Architecture Festival 2012
تئاتر سوتو، Afritects، آفریقای جنوبی Picture: World Architecture Festival 2012
استودیو ری را، ایران
Picture: World Architecture Festival 2012
استودیو ری را، ایران Picture: World Architecture Festival 2012
خانه ابری، رایان مک براید، استرالیا
Picture: World Architecture Festival 2012
خانه ابری، رایان مک براید، استرالیا Picture: World Architecture Festival 2012

:: موضوعات مرتبط: مسابقات معماری , ,
:: برچسب‌ها: تصاویر: نامزدهای جایزه معماری 2012 , معماری , معمار ,



تصاویر دیدنی از پارک ملی کرواسی
نوشته شده در پنج شنبه 6 مهر 1391
بازدید : 2136
نویسنده : MR ARC

پارک ملی «پلیتیویچ» در کرواسی از جمله مناطق بسیار زیبای روی کره زمین است که متشکل از چندین آبشار و 16 دریاچه مرتبط به یکدیگر و جنگل‌های سرسبز و بسیار زیباست که سالیانه بیش از یک میلیون گردشگر را جذب خود می‌کند.

به گزارش فارس، این منطقه سحرانگیز متشکل از چندین آبشار و 16 دریاچه مرتبط به یکدیگر و جنگل‌های سرسبز و بسیار زیبا با حیوانات وحشی مانند آهو و گوزن و گرگ و گربه وحشی و خرس و 160 نوع و گونه پرنده نادر در جهان است و همین موجب شده تا سالیانه بیش از یک میلیون گردشگر از سراسر جهان را به خود جلب کند.

تصاویری بسیار زیبا از این پارک را مشاهده می‌کنید، تصاویری که بیشتر آنها را در تابلوهای نقاشی دیده‌ایم، اما در پارک ملی «پلیتیویچ» تجسم و عینیت حقیقی می‌یابند.


:: موضوعات مرتبط: تصاویر , ,
:: برچسب‌ها: تصاویر دیدنی از پارک ملی کرواسی , معمار , معماری , معماری ,



چگونگی حل مشکل تایپ فارسی اعداد در MS Word 2007
نوشته شده در چهار شنبه 5 مهر 1391
بازدید : 1989
نویسنده : MR ARC

چگونگی حل مشکل تایپ فارسی اعداد در MS Word 2007 و نسخه های جدیدتر :

در نسخه 2007 و بالاتر مانند ورد 2010 به خاطر تغییرات ظاهری و منوها شما باید راهی دیگر را برای تایپ فارسی اعداد در پیش بگیرید . برای این مسئله در ابتدا شما برروی File کلیک می کنید (در نسخه 2007 آرم MS) سپس شما Option را باید انتخاب کنید ( در 2007 : Show option در زیر کادر باز شده ، در 2007 + : option در لیست سمت چپ کادر )

بعد از انتخاب گزینه option ، قسمت Advanced را انتخاب می کنید و سپس قسمت Show Document Content را پیدا می کنید. در این قسمت شما به دنبال عبارت Numeral بگردید ، پس از پیدا کردن این عبارت مقدار آن را به Contex تغییر بدهید.

تبریک ! از این پس در هنگام تایپ در برنامه ویرایشگر متن ورد در متون فارسی اعداد فارسی و در متون انگلیسی اعداد انگلیسی تایپ می شوند و برای تایپ فارسی اعداد دیگر هیچ مشکلی ندارید.


 
 

http://tortak.com


:: موضوعات مرتبط: برنامه ها , ,
:: برچسب‌ها: چگونگی حل مشکل تایپ فارسی اعداد در MS Word 2007 , معماری , معمار ,



هویت فراموش شده در معماری ایرانی
نوشته شده در سه شنبه 4 مهر 1391
بازدید : 2495
نویسنده : MR ARC

گرچه صنعت ساختمان سازی در کشور در سالهای اخیر از رشد چشمگیری در ابعاد مختلف کمی و کیفی برخوردار و جلوه های بدیع و در عین حال منحصربفردی (مانند برج میلاد) را از صنعت ساختمان سازی داخلی به تصویرکشیده اما شاید وضعیت فعلی معماری ایرانی را بتوان مصداق ضرب المثل معروف «کلاغ آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم از یاد برد» دانست، چرا که در بسیاری از موارد، طراحی و ساختمان سازی کنونی کشور را نه می توان تابعی از الگوهای غربی و شرقی با ویژگی های یک ساختمان مدرن و پیشرفته به شمار آورد و نه اثری از فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی را در آن جستجو نمود.

 

bzjvoujwsfadrlu51q89 هویت فراموش شده در معماری ایران

علت این مشکل را باید در عوامل گوناگون مانند ضعفهای نظارتی، ضعفهای آموزشی و فرهنگی، اهمال کاریهای برخی طراحان و پیمانکاران، اغماض نابجای گروهی از کارفرمایان، بومی نبودن مصالح و عدم تطبیق آن با شرایط ایران، عدم استفاده اصولی و صحیح از امکانات و مصالح جدید، منطبق نبودن طرحهای جدید با فرهنگ ایرانی و اسلامی و از زوایای مختلف مانند: شرایط اقتصادی، تحولات فرهنگی و تغییر سلایق عمومی و امثال آن مورد بررسی قرارداد، اما قطعاً برداشت نادرست از خلاقیت و نوآوری در طراحی ساختمانها را می توان به عنوان یکی از عوامل اصلی این نابسامانی ها و آشفتگی ها محسوب نمود، زیرا به نظر می رسد به رغم دانش جدید و تجارب ارزشمند موجود و قابل دسترس، برای بسیاری از طراحان و مهندسین این عرصه، از مفهوم نوآوری و خلاقیت، تنها ارائه یک طرح متفاوت از اهمیت برخوردار است، بدون آنکه سایر ضوابط و معیارهای علمی، عرفی و ارزشی مورد توجه قرار گیرد.این در حالی است که در معماری ایرانی و اسلامی برخلاف معماری مدرن، نه تنها آداب و سنن ارزشی مانند: وضو گرفتن و دعا به هنگام کار، بلکه جلوه های هنری، بصری و معنوی نیز در طراحی و ساخت از اهمیت ویژه برخوردار بوده و به موازات آن، سایر عوامل و الزامات فعالیت در این عرصه از جمله: استفاده بهینه و کامل از فضای در اختیار، بومی بودن مصالح و تناسب آن با شرایط اقلیمی، حفظ یا جلوگیری از ورود سرما و گرما، جهت تابش نور خورشید و روشنایی مناسب

56p0juox7z11w2gxu801 هویت فراموش شده در معماری ایران

ov7ax2v24g08k19t0ek هویت فراموش شده در معماری ایران

و حتی موضوعاتی مانند: انعکاس صدا، مسیر بادو جریان هوا در داخل ساختمان یا قبله نیز بطور کاملا ماهرانه و منطقی مورد توجه قرار می گرفته است.علاوه بر این در منازل قدیمی محل نگهداری مواد غذایی، آشپزخانه (مطبخ) و شبکه آب و فاضلاب و حتی محل احداث سرویس بهداشتی و یا مکانی مانند طویله برای چارپایان تابع، ضوابط خاصی بوده و در اکثر این اماکن اعم از شهری یا روستایی، نکات مذکور بقدری حسابشده و منطقی بکار گرفته شده که با توجه به نوع مصالح موجود و شرایط ساخت ابنیه در آن زمان، ضمن دسترسی آسان به بخشهای مختلف بیرونی و اندرونی ساختمان، بیشترین امنیت و آسایش و کمترین مزاحمت را از جهات مختلف از جمله: مکان یابی دقیق یا انجام اقداماتی مانند درختکاری مناسب برای اجتناب یا رفع اشرافیت ساختمانهای مجاور بمنظور محفوظ نگه داشتن اهل خانه از نگاههای نامحرم، برخورداری از چشم انداز مناسب، بکار بردن روشهای مناسب برای پیشگیری از انتشار بوهای نامطبوع در فضای داخلی خانه، جلو گیری از انتشار یا انعکاس مباحث خانوادگی به خارج از منازل یا حتی پیشگیری از نفوذ جانوران و حشرات موذی را برای ساکنین ایحاد می نموده است و درعین حال به رغم عدم برخورداری از تکنولوژی و مصالح جدید، با استفاده از تکنیکهای خاص مانند: طراحی سقفهای قوسی یا بکار بردن چوب های مقاوم و منعطف در پیکره دیواره ها، در مواجهه با حوادث طبیعی از استحکام بیشتری نسبت به برخی از ساختمان های جدید برخوردار بوده است.

zlqo43m7em5tjlps127p هویت فراموش شده در معماری ایران

k4p7mvrt5xsd5hytp6 هویت فراموش شده در معماری ایران

دراین گونه اماکن معمولا از نمادهای فرهنگ ایرانی مانند: زیرزمین، آب انبار، حوض و آبنما و یا باغ و باغچه با کاربریهای مختلف، از چنان مهارت و ظرافتی استفاده شده است که حتی انسان شهرنشین را نیز به نوعی از تامین امکانات ضروری بی نیاز و از مواهب و جاذبه های طبیعی برخوردار می ساخته، به همین دلیل است که علی رغم گذشت سال ها از ساخت منازل قدیمی در تهران و شهرستان ها، اینگونه اماکن همچنان طراوت و شادابی خود را حفظ نموده و محیطی دلنشین و آرامش بخش را به ساکنین خود هدیه می دهند.تفاوت معماری ایرانی اسلامی با معماری مدرن درحدی است که علی رغم ادعای دستیابی پژوهشگران این عرصه به فناوریهای نوین، بسیاری از ساختمانهای جدید بخصوص اماکن اداری (مانند ساختمان مجلس شورای اسلامی) معمولا دارای فضاهای متعدد غیر کاربردی (پرت)، تاریک، کسالت آور و غیر ضروری ناشی از طراحی های غیر اصولی بوده و در بسیاری از موارد هیچگونه ارتباط منطقی و سازگاری بین اجزاء و بخش های مختلف آن وجود ندارد و گاهی به هنگام بهره برداری در مواجهه با مسائلی مانند: ناهنجاریهای صوتی ناشی از انعکاس صدا، نور نامناسب و یا انتشار بوهای نامطبوع فاضلاب، موتورخانه شوفاژ و یا بوی پخت و پز مواد غذایی در فضای ساختمان و لرزش ناشی از تردد خودرو به داخل پارکینگ ساختمان یا لرزش و صدای مربوط به دستگاههایی مانند موتور برق اضطراری یا موتورخانه شوفاژ، انجام برخی تغییرات بعدی در نقشه اجرا شده را اجتناب ناپذیر می نماید.علاوه بر این، بسیاری از ساختمانهای جدید ایرانی با وجود استفاده از مصالح نوین، مرغوب و مطمئن و بکار بردن ضوابط جدیدی مانند: اصول پدافند غیر عامل و مقابله با زلزله یا ضوابط مبحث سیزده، از نظر استحکام فاقد شرایط لازم بوده و نه تنها درمقایسه با ساختمانهای احداث شده درکشورهای پیشرفته که بعد از صد سال عمر، برای تخریب آنها از قدرت کمپرسور و دینامیت استفاده می شود، بلکه حتی در قیاس با برخی از ساختمانهای قدیمی ایرانی نیز، از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

lhz94q7o7ddwid1fuzp هویت فراموش شده در معماری ایران

vst7io35djqbq8ecrehs هویت فراموش شده در معماری ایران

چرا که در بسیاری از این ساختمانها (مانند ساختمان اجلاس سران کشورهای اسلامی)، قبل از رسیدن مدت ساخت به ۳۰سال، فرایند فرسایشی و تخریبی به خودی خود آغاز می گردد، بگونه ای که تعمیرات و نوسازی مستمر را اجتناب ناپذیر می نماید.هم اینک دست اندرکاران این عرصه درکشور مدعی آن هستند که تمام تلاش خود را برای استفاده بهینه از فناوریهای نوین درساختمان سازی بکار می برند، اما درعمل ملاحظه می شود که این تلاشها بخشی و ناقص بوده و علی رغم وابستگی و ضرورت کاربرد و یکپارچه تجهیزات جدید در ساختمانهای مدرن، معمولا بهره برداری از این فناوریها محدود و معطوف به امکانات و نکات خاص می گردد.به عنوان مثال: استفاده از پنجره دو جداره و مسدود نمودن درزهای دربها و پنجره ها در منازل مورد توجه قرار می گیرد، اما استفاده از سیستم تهویه مطبوع به فراموشی سپرده می شود، سیستم دربازکن تصویری نصب می شود، اما برای همراه شدن با تغییرات مستمر شبکه های نوین ارتباطی مانند اینترنت، طرح آینده نگرانه ای وجود ندارد، نصب شومینه یا احداث آشپزخانه OPEN مورد تأکید قرار می گیرد، اما به ضرورت آفتابگیر بودن و برخورداری از نور طبیعی توجه کافی نمی شود، از مصالح و تجهیزات جدید بهره می برند، اما به آثار روانی و تناسب رنگ آنها با مکان مورد استفاده نمی اندیشند، به نمای ساختمان با وسواس فراوان پرداخته می شود، اما برای فرار از خطرات در مواقع اضطراری، طراحی مناسب صورت نمی پذیرد، به طراحی با اشکال هندسی متفاوت همت می گمارند، اما برای رفع پیچیدگی فضاهای بی روح، زائد، کج و معوج و غیرقابل استفاده ناشی از این طراحیها که اسباب آزردگی روح و روان را فراهم و امکان بهره بردن کافی از نور طبیعی را ناممکن و یا حتی استفاده از فرش و چیدمان وسایل منزل را با مشکل مواجه می سازد، فکری نمی شود، از مصالح سبک مانند یونولیت در سقفها و دیوارها استفاده می شود، اما حتی اصول اولیه استفاده از این امکانات، از جمله لزوم عدم اتصال آنها در فضای بین دو اتاق، نادیده انگاشته می شود، سونا و جکوزی و تجهیزات جدید برودتی و حرارتی در آنها تعبیه می شود، اما کافیست در تابستان یا زمستان برای مدت کوتاهی برق آنها قطع شود، تا مشکل متعدد آنها نمایان گردد و همه این موارد تنها بخشی از دهها مشکل قابل ذکر در این زمینه است.به این ترتیب نه تنها صنعت ساخت و ساز کشور بطور نسبی از یافته ها و دستاوردهای مدرن و استاندارد ساختمان سازی محروم شده است، بلکه تقریبا بطور کامل تمام هویت و داشته های ارزشمند تجربی و تاریخی خود را نیز از دست داده است و همه این موارد در سایه کم توجهی دستگاههای ذیربط از دانشگاهها که مبداء فرهنگ سازی و آموزش محسوب می شوند تا دستگاههای مدیریتی، طراحی، مشاوره ای، پیمانکاری و نظارتی که متولی این بخش از توسعه کشور می باشند، رخ داده است.حال سؤال این است که چه باید کرد؟

e0ih9vt2qk36sp5pftk هویت فراموش شده در معماری ایران  به نظر می رسد که دانشگاهها و بخصوص دانشکده های فنی مهندسی یا نهادهایی مانند سازمان نظام مهندسی و انجمن مهندسین ایران و امثال آن می توانند به عنوان نقطه شروع آموزش و فرهنگ سازی بیشترین نقش را در رفع این نابسامانیها برعهده داشته باشند.۲) توسعه پژوهش، تحقیق و مطالعه در مورد اصول، ضوابط و ویژگیهای منحصر بفرد معماری ایرانی اسلامی و یا حتی اجرای برنامه هایی مانند برگزاری مسابقات طراحی الگوهای بومی انواع ساختمانها، باغها، پارکها (بوستان) و سایر ابنیه با ویژگیهای معماری ایرانی اسلامی با رعایت ظواهر و محتوای کار یا فراخوان مقاله در این رابطه می تواند، تأثیر قابل ملاحظه ای در احیاء ارزشها، سنن و الگوهای مترقی معماری این مرز و بوم داشته باشد.۳) اعمال کامل و دقیق و مقررات و توسعه و تقویت نظارتها در این زمینه و بخصوص نظارت بر کار ناظران، موضوع دیگری است که باید مورد توجه موکد و جدی قرارگیرد.۴) تسریع در تهیه شناسنامه فنی ساختمانها همراه با درج نام عوامل اصلی ساخت و ساز از جمله، طراح، مشاور، ناظر فنی، معمار، مسئولین نصب و ساخت بخشهای مختلف مانند: تأسیسات، سیستم برودتی و حرارتی، روشنایی و اسکلت ساز برای فراهم نمودن امکان پیگیری اتفاقات و خسارتهای ناشی از سهل انگاریها عوامل مذکور، از طریق مراجع قضایی، اقدام دیگری است که می تواند، بطور غیرمستقیم بخش عمده ای از الزامات افزایش کیفیت کارها را فراهم سازد.۵) قطعا یکپارچه سازی مراجع سیاستگذاری و بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات نیز، نقش اساسی در بهبود این وضعیت خواهد داشت.در هر حال باید هنر ما این باشد که با بکارگیری استعدادهای موجود و استفاده از فناوری نوین، دانش و داشته های تجربی و تاریخی ایران اسلامی را با نیازهای جدید جامعه تطبیق داده و کامل نموده و به معیاری فراگیر و جهانی برای دیگران تبدیل نماییم، نه اینکه با تقلید کورکورانه و ترکیب نادرست و غیرمنطقی دستاوردهای جدید با تجارب داخلی، زمینه های نابودی این علوم ارزشمند و بومی را فراهم نماییم.

www.naghsh-negar.ir


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , بناهاي سنتي , مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: هویت فراموش شده در معماری ایرانی , معمار , معماری ,



فارسي نويس در اتوكد + دانلود فونت
نوشته شده در دو شنبه 3 مهر 1391
بازدید : 5590
نویسنده : MR ARC

رای فارسی نوشتن در اتوکد نیاز به فونت فارسی مخصوص اتوکد داریم. پس از دانلود این فونت ها به پوشه Font وارد شوید و تمامی فونتهای دانلود شده را در پوشه فونت برنامه اتوکد خود کپی نمائید.
معمولا مسیر پوشه فونت اتوکد به صورت زیر است:
C:Program FilesAutoCAD 2007Fonts
بعد از این کار برنامه اتوکد شما قادر به خواندن و نوشتن با فونتهای فارسی می باشد ولی نوشتن فارسی در اتوکد نیاز به طی مراحل دیگری نیز دارد:

برای فارسی نویسی در برنامه اتوکد ی که فونتهای فارسی آن مانند آنچه که در بالا گفته شد نصب شده باید ابتدا یک Text Style فارسی ساخت.
وارد منوی Format در نوار ابزار بالای صفحه شده و گزینه Text Style را انتخاب می کنید. بعد از انتخاب این گزینه پنجره Text Style باز می شود.
در پنجره باز شده دکمه New را زده و در پنجره ای که باز می شود یک نام برای این Style جدید وارد نمائید. سپس یک فونت فارسی مخصوص اتوکد را از قسمت Font Name انتخاب نمائید.
فونتهای مخصوص اتوکد با یک علامت پرگار مانند در کنار آنها و همچنین با پسوند .shx از بقیه فونتها متمایز شده اند.
توجه داشته باشید فونتی را که برای Text Style خود برای فارسی نویسی انتخاب می کنید یک فونت فارسی مخصوص اتوکد باشد، از جمله این فونتها می توان به naskh.shx اشاره کرد. به هر حال شما می توانید با نگاه به پنجره Preview از فارسی بودن فونت مطلع شوید.
بعد از انتخاب فونت باید گزینه Backwards را در قسمت Effects فعال کنید، در صورت فعال نکردن این گزینه نوشته های شما به صورت بر عکس (در آئینه) نمایش داده می شوند.
بعد از طی مراحل بالا دکمه Apply را کلیک می کنیم و این صفحه را می بندیم.

حال که یک Text Style فارسی را در اولین گام تعریف کردید در گام دوم باید از یک فارسی نویس مخصوص اتوکد مانند Kateb استفاده کنیم.
(شما باید این برنامه را قبلاً دانلود کرده باشید)
برای استفاده از این فارسی نویس ها بایستی از منوی Tools گزینه Load Applications را انتخاب کنیم. با انتخاب این گزینه پنجره ای باز می شود که مسیر Applications را از ما می خواهد.
در این پنجره در قسمت Look in مسیر پوشه فارسی نویس را مشخص می کنیم و یک فارسی را از میان فارسی نویسها مثلا Kateb را انتخاب کرده و دکمه Load را کلیک می کنیم به این ترتیب پیامی مبنی بر اینکه فارسی نویس کاتب با موفقیت لود شد نمایش داده می شود.
هر بار که از برنامه اتوکد خارج شوید و دوباره به آن وارد شوید برای استفاده مجدد از آن بایستی که دوباره با طی مراحل بالا آن را Load کنید که برای پرهیز از چنین کاری می توانید با استفاده از کلید Contents در پنجره Load Applications فارسی ساز مورد نظر را در برنامه قرار داد تا هر بار که برنامه اتوکد را باز می کنید این فارسی ساز به صورت خودکار Load شود .

حال که در گام اول یک Text Style فارسی ایجاد کردیم و در گام دوم یک فارسی ساز را در برنامه Load کردیم در آخرین گام بایستی که از این فارسی ساز برای نوشتن متن فارسی استفاده کنیم. برای این کار بایستی در پنجره اصلی اتوکد در جلوی عبارت Command: که در پائین صفحه قرار دارد عبارت Kateb یا اسم هر فارسی ساز دیگری را که در قسمت Load Applications لود کردیم را تایپ کنیم و کلید Enter را در صفحه کلید فشار دهیم بعد بایستی دو نقطه بالا و پائین نشانگر نوشتن متن را در صفحه انتخاب کنیم و کلید اینتر را فشار دهیم. سپس متن خود را به طور کامل تایپ کرده و در پایان یک بار کلید Enter و یک بار هم کلید Esc را در صفحه کلید فشار می دهیم به این ترتیب متن فارسی در فضای اتوکد نوشته می شود.


:: موضوعات مرتبط: Auto cad , ,
:: برچسب‌ها: فارسي نويس در اتوكد + دانلود فونت , معماری , معمار ,



بازدید : 3320
نویسنده : MR ARC

دلیل بوجود اومدن این اخطار استفاده از نسخه های دمو و همچنین استفاده از نسخه های با لایسنس آموزش محصولات Autodesk میباشد.

نکته اینجاست تا زمانی که بخواهید نقشه رو چاپ کنید ترسیم هیچ فرقی با سایر ترسیمها نداره  و در هنگام پرینت  خواهید دید که در چهار گوشه کاغذ شما عبارتی با موضوع ( نقشه شما توسط نسخه آموزشی تهیه شده) چاپ میشود:

PRODUCED BY AN AUTODESK EDUCATIONAL PRODUCT

برای رفع این مشکل کافیست نقشه مربوطه را باز کرده،سپس از این فایل یک Save As گرفته و فایل را بصورت DXF ذخیره کنید.
مجدد فایل ذخیره شده (DXF) را باز و بصورت DWG ذخیره کنید.

هنگام Save با بالاترین ورژن DXF اتوکدتون این فایل رو ذخیره کنید (مثلا (AutoCAD 2009 DXF) تا چیزی از ترسیم شما کم نشود. مثلا اگر از هاشور های جدید اتوکد در ترسیم استفاده شده، به همان صورت اورجینال حفظ شود.

منبع :http://irdwg.ir


:: موضوعات مرتبط: Auto cad , ,
:: برچسب‌ها: حذف عبارت Produced By An Autodesk Educational Product در پرینت اتوکد , معماری , معمار ,